Endast några dagar efter arbetarrörelsens högtidsdag inleds Nordic Labour film festival, en ny filmfestival med arbetarklassperspetiv som äger rum i Malmö. Feministiskt perspektiv har pratat med en av arrangörerna om klass, film, och rasism och vikten av facklig organisering.

Nordic labour film festival arrangeras av Råfilm, Filmcentrum Syd, Folkets Bio Panora, ABF, Byggnadsarbetareförbundet, Elektrikerförbundet och Emmaus Björkå och pågår under helgen 6-7 maj i Malmö. Filmerna och samtalen kommer att visas på Panora. Hela programmet.

Regissören Talat Bhat pratar intensivt och engagerat om arbetarfilm och filmfestivalen. Men mest pratar han om facklig kamp, det ämne som han själv har ägnat sin kommande dokumentärfilm Rocking the Birger Jarl om. Han kom till Sverige som billig arbetskraft, berättar han, och förstod snart vikten av att organisera sig på sin arbetsplats.

Courtesy: https://feministisktperspektiv.se/2017/05/03/facklig-kamp-i-fokus-pa-ny-filmfestival-med-arbetarperspektiv/